Hörby Rotaryklubb
grundad 1964

Rotary grundades den 23 februari 1905 i Chicago av en advokat, som hette Paul Harris tillsammans med tre av hans vänner.
Då hörde kriminalitet och korruption till ordningen för dagen och var och en tänkte bara på sig själv. Men Paul Harris var inte ensam om att känna sig främmande inför den hårda miljön, så därför bjöd han in tre likasinnade vänner till sitt kontor en kväll, och där beslöt de sig då för att bilda en klubb, som skulle försöka motverka detta och som fick mottot: Service above self.
Den lilla klubben fick snabbt många nya medlemmar. Av rädsla för att otrevnad och en form av skråväsen skulle etableras i deras klubb, bestämde de redan från början, att det var viktigt att varje yrke bara fick ha en representant i klubben.
De roterade mellan varandras arbetsplatser med sina sammanträden, och så uppstod namnet Rotary. Och resten är egentligen nutidshistoria, som handlar om en världs- omspännande organisation idag, som finns representerad i över 200 länder och med fler än 1.200.000 medlemmar