Vän med naturen
Varför?
Vår PR-kommitté har sjösatt ett spännande projekt som heter Vän med naturen och som du som klubbmedlem kommer att få höra mycket mer om under hösten. Ja, och de ser gärna, att du engagerar dig i projektet. Projektet frågar inte vad du kan göra, utan fråga istället vad du kan göra för projektet för att göra en lätt travesti på det berömda Kennedycitatet: Ask not what the country ...
Hörby Kommun har helt underbara naturområden med många olika biotoper. Det kan vår kommun skryta om. Naturområdena är delar av jordens hela ekosystem. Områdena används flitigt av många naturälskare från när och fjärran. Under pandemin har antalet besökare ökat betydligt. Det är glädjande att ännu flera personer använder dessa fantastiska tillgångar.
Att vara ”Vän med naturen” innebär skyldigheter och rättigheter. Dessa två begrepp lever inte alltid i positiv symbios.

Vi ser själva nedskräpningar, massmedia tar upp mindre angenäma händelser och professionella personer klargör förstörelser. Här nämner vi några:
  • Idisslare får metallbitar i sig och plågas till döds. Var kommer metallbitarna ifrån?
  • Gifter kommer i vatten, djur och växter dör. Var kommer gifterna ifrån?
  • Plastbitar, stora och synliga till nano-små, finns i vatten. Matsmältningsvägarna i fiskar och andra vattendjur blockeras, djuren dör. Var kommer plasterna ifrån?
  • Vatten och djur förgiftas av cigarettfimpar. Var kommer cigarettfimparna ifrån?
  • Koldioxidhalterna ökar i luften. Var kommer ökade mängder koldioxid ifrån?
  • Mycket skräp ligger i naturen, vid vägkanterna och på stränderna. Var kommer skräpet ifrån?
  • Mediciner kommer ut i vattendrag och sjöar. Var kommer medicinerna ifrån?
HÖRBY ROTARYKLUBB vill genom
MÅL I ÖVERENSSTÄMMELSE MED LÄROPLAN OCH KURSPLANER
engagera ett antal klasser i Hörby kommun, i förskoleklass,
grundskolan och grundsärskolan, i ett lokalt projekt, som vi kallar
”VÄN MED NATUREN"
Syfte med projektet

Syftet med projektet ”Vän med naturen” är att öka medvetenheten och kunskapen för kommunens invånare om naturen och hur vi ska bära oss åt för att bevara naturen, så att den mår bra både nu och i framtiden. Vilken roll spelar ditt förhållningssätt till naturen? Kunskapen och förhållningssättet är inte minst viktigt nu med den ökade risken för exploatering av naturen i pandemins spår.

Elevengagemang i temat ”Vän med naturen”
Vi har valt att rikta projektet via skolorna i kommunen.  Åldersgrupperna förskoleklass, åk 2, åk 5, åk 8 och alla åldersgrupper i grundsärskolan deltar i projektet. För att nå vårt mål måste målformuleringen rymmas inom läroplanerna och kursplanerna för förskolan, förskoleklass, grundskolan och grundsärskolan.

Mål
Omfattande fördjupade kunskaper om ”Vän med naturen”. Temat ska klart och uttryckligt framgå i elevernas redovisningar. Klassen ska hänvisa till ett mål ur centralt innehåll. Gärna flera mål.Klassen ska hänvisa till ett mål från kunskapskraven. Gärna flera mål.Att minst 80 % av eleverna i valda åldersgrupper/skola deltar i utmaningen. Projektgången är klar från vår grupp att presentera och finjustera med förvaltningschefen och därefter med skolledarna för vidare information och utmaningar till alla skolor.Att förvaltningschef, skolledare och lärare är väl informerade och ser projektet realistiskt. Låt det vara ett ämnesövergripande tema i flera ämnen, helst samtliga. Allt i överensstämmelse med både läroplanens och kursplanernas mål. All undervisning och alla klassarbeten sker, precis som allt skolarbete, under pedagogernas ledning i dialog med eleverna.Varje klass gör en redovisning/presentation från urval av arbetsmodeller, till exempel: Faktatexter, bilder, foton, collage, bildtexter, redovisning från intervjuer med åldersgrupper upp till 100 år, studiebesök, film, serier, kartor, ordlistor, frågor och svar, redovisning från sinnesupplevelser och varför inte en sång. Tankar ges utrymme som anknyter till de fyra elementen jord, eld, luft och vatten.Presentationerna lämnas senast onsdagen den 31 mars 2021 till avsedd person på förvaltningen.Inlämnade resultat bedöms för respektive åldersgrupp av Hörby Rotaryklubb. Bedömningen görs på klassens resultat utifrån temat och Skolverkets kursplan.Alla redovisningar placeras i skyltfönster/på offentliga platser i Hörby kommun. Många mottagare. Affärsinnehavarna är tidigare kontaktade av Hörby Rotaryklubb.
Premium
Åldersgrupperna förskoleklass, åk 2, åk 5, åk 8 och alla åldersgrupper i grundsärskolan deltar i bedömning för utdelning av ett premium till vardera åldersgrupp. Premium tilldelas vinnande klass i förskoleklass 2000 kr, åk 2 2000 kr, åk 5 2000 kr, åk 8 2500 kr och grundsärskolan 2500 kr.
Utdelning av premium
 Utdelning av premierna sker offentligt i Hörby kommun. Exakt plats och tid meddelas i erforderlig tid till respektive klassföreståndare/mentor. Tillvägagångssätt bestäms utifrån möjligheterna efter folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Utvärdering
Kort utvärdering kommer att göras år 2021, då projektet är avslutat. Någon avstämning görs under arbetets gång. Hörby Rotaryklubb informerar.

Hörby 2020-08-12
Hörby Rotaryklubb/PR gruppen