Shelterbox

Shelterbox startades av Rotary i England 2000. Första och största insats var i Indonesien efter tsunamin 2004 då det skickades 22.000 shelterboxar.

Fram till 2022 har man hjälpt ungefär 80.000 familjer och 400.000 människor i till exempel Ukraina, Moldavien, Yemen, Etiopien, Mozambique och Nigeria.

2004 separerades Shelterbox och Rotary för att skapa större flexibilitet. Rotary är fortfarande största bidragsgivare men man sponsras även av t ex Vango, som är tillverkare av tält. Största bidragsgivare inom Rotary är USA. 2017 bidrog Sverige med 0,6% eller 600.000 kronor, vilket gör att vi är ”sämst i klassen”. Målet är att Sverige 2025 ska bidra med 4 miljoner.

Det finns flera olika ”shelterboxar”, vars innehåll anpassas efter var de ska användas. Dessutom finns särskilda skolboxar med undervisningsmateriel för 20 – 25 elever och lärare.

All personal är volontärer. Det finns ca 190 besiktningsmän, som tidigt åker ut till nödställda för att bedöma behovet av insatser. Det finns ca 150 lagerarbetare som fyller boxarna med innehåll. Den tredje gruppen är informatörer, som berättar om verksamheten.

När shelterbox gör insatser i ett område sker det ofta i samverkan med andra organisationer, som läkare utan gränser och Oxfam.

Shelterbox levererar boende medan de andra t ex står för medicinsk hjälp. En stor del av utmaningen är att ordna logistiken. Shelterbox har därför avtal med åkerier, rederier och flygbolag för att ordna transporterna. Alla dessa företag hjälper till gratis.

Shelterbox har nominerats till Nobels fredspris vid två tillfällen.

/Präntare Hans Åström