Presidentskifte hos Adolfsons fisk den 11 juni 2020

I dessa Covid-19-tider samlades ett 15-tal medlemmar för att övervara presidentskiftet.

När alla kommit på plats och armbågshälsningar eller andra distanserade hälsningar utbytts hälsade president Ewa Mellerström alla välkomna till kvällens möte och presidentskifte. Adolfssons bjöd på mor Annas gös med valfri dryck av skiftande styrka. Samtalen vid borden var tidvis livliga och det handlade nog inte bara om corona. Det var mycket som skulle avhandlas med tanke på att det var länge sedan vi setts.

I pausen mellan varmrätt och dessert intogs agronom Olof Friberg som medlem i Hörby Rotaryklubb. Birger Larsson introducerade den nya medlemmen och delade ut diplom och rotarynål.

Två medlemmar; Sonja Persson och Tommie Eriksson har eller ska fylla jämnt. De mottog sedvanlig utmärkelse och gruppens hyllningar.

Ewa Mellerström, som avgående president, reflekterade över det gångna året, som till stor del präglats av coronautbrottet. Klubbmötena med program har ställts in under våren 2020 liksom deltagande i aktiviteter, som kulturkalaset och nationaldagen.

Ewa hade, som ambition att göra Rotary mer synligt och delaktigt i samhällsarbetet. Ett steg i detta var att inrätta den nya PR-kommittén. Hörby Rotaryklubb har beställt en beachflagga och medlemmarna har haft möjlighet att beställa en pikétröja med klubbens emblem.

Hörby Rotaryklubb har också inlett samarbete med Hörby kommun. Bland annat har flera medlemmar stöttat näringslivschefen i hennes arbete.

Målet att öka antalet medlemmar har inte varit så lätt att uppfylla. En ny medlem har dock tillkommit.

Ewa överlämnade Rotarys presidentkedja till den nya presidenten Anders Schmidt Evertsson och önskade honom och den nya styrelsen lycka till i det fortsatta arbetet.

Anders berättade om sina visioner för verksamhetsåret 2020/21. De tar sin utgångspunkt i den inriktning klubben haft de senaste åren.

Anders har liksom de senaste årens presidenter fokus på att öka antalet medlemmar. Klubben behöver utvecklas och kanske söka nya vägar - dock inom Rotarys ramar!.

Anders vill att Rotary ska bli mer synligt i samhället. Deltagande vid Kulturkalaset, nationaldagen och julmarknaden är några tillfällen. Men det finns säkert fler sätt att sprida Rotarys budskap. Anders vill gärna se att Rotary startar upp något/några lokala projekt.

Ambitionen är att klubbmöten och programverksamhet ska kunna tas upp igen i mitten av augusti. Om nationella rekommendationer medger det kommer fysiska klubbmöten att hållas. Klubben ska också undersöka möjligheten till digital uppkoppling för de som känner oro för att samlas i större grupper.

Efter att den nya presidenten gjort sin programförklaring avslutades kvällen med chokladmaräng, hemgjord glass, grädde och jordgubbar.

Vid tangenterna

Hans Åström, sekreterare, 2020/21