Från distriktets hemsida:
KJELL-ÅKE HEDERSMEDLEM
 Publicerad av Kim Hall den 29 Jan 2021

Rotary engagerar! Ja det kan Kjell-Åke Åkesson skriva under på. Hans engagemang i olika Rotary­samman­hang har varit enorm och därför blev nog ingen förvånad när Hörby Rotaryklubb utsåg Kjell-Åke till hedersmedlem. Hans meritlista är HUR LÅÅÅNG SOM HELST! Men det vi förknippar Kjell-Åke mest med är nog hans engagemang i Polioutrotningen, där han bland annat på World Polio Day, 24 oktober 2020, fick in ett stort reportage i Skånska Dagbladet. Grattis Kjell-Åke!
Kreatur och lantbruk har varit Kjell-Åke yrkesområden. Efter 35 år som ledare gick han i pension och då lade han all energi på Rotary. han har varit GSE Team leader 1976, president 1978-79, Distriktsguvernör 1998-99 och RI director 2006-2008. För sina insatser har han belönats med PHF med tre rubiner. Han har deltagit som RI-presidentens representant på 32 distriktskonferenser. 1992 tilldelades han TRF Citation for Meritorius Service, 2000 fick han TRF Distinguished Service Award. Där till kan räknas en mängd medverkan i olika kommittéer med mera.